Bewegen

Een actieve leefstijl is belangrijk. Regelmatig bewegen is gezond en vaak is het gezellig om het samen met iemand anders te doen. Wanneer u veel beweegt dan raken uw spieren, hart, longen en bloedvaten hieraan gewend. U voelt zich fitter en heeft meer energie.

Als u regelmatig beweegt heeft u minder kans op

overgewicht02.jpg
Overgewicht
diabetes.jpg
Diabetes
CVRM01.jpg
Hart- en
vaatziekten

 

Gezond bewegen
Met gezond bewegen wordt bedoeld: minstens 5 dagen per week 30 minuten per dag actief bewegen. U kunt hierbij denken aan:

fietsen02.jpg
Fietsen (15 km/u)
wandelen02.jpg
Stevig wandelen
(5 km/u)
zwemmen02.jpg
Zwemmen
dansen02.jpg
Dansen
tuinieren02.jpg
Tuinieren
huishoudelijkwerk02.jpg
Intensief huishoudelijk werk

U hoeft niet 30 minuten achter elkaar te bewegen. U kunt het ook over de dag verspreiden. Bijvoorbeeld ’s ochtend 10 minuten huishoudelijk werk, ’s middags 10 minuten wandelen en aan het einde van de dag nog 10 minuten fietsen.

Adviezen
Bouwt u uw beweegprogramma geleidelijk op; als u bewegen niet gewend bent, begint u dan rustig. Spant u zich zodanig in dat u gaat hijgen en uw hart sneller gaat kloppen. Elke dag 30 minuten bewegen is beter dan 1 of 2 keer per week een uur intensief sporten.

Kiest u de vorm van bewegen die bij u past; activiteiten die u leuk vindt en makkelijk in uw dagelijkse leven passen zult u beter kunnen volhouden. Zorgt u hierbij voor afwisseling als u dat prettig vindt. Overweeg om op een vaste tijd te bewegen, bijvoorbeeld na het eten.

Maak er een gewoonte van; met aanpassingen in uw dagelijkse leven kunt u ook al meer gaan bewegen.

  • Neem vaker de trap in plaats van de lift
  • Laat de auto staan en ga met de fiets naar de winkel of werk
  • Wandel naar de brievenbus of de huisarts

Zit niet te lang achter elkaar stil; stilzitten is niet goed voor uw gezondheid. Het verhoogt uw kans op ziekte, zoals diabetes, hartinfarct en beroerte, ook als u daarnaast een actieve leefstijl heeft. Er zijn nog geen richtlijnen voor wanneer u stilzitten het beste kunt onderbreken. Het is vooral belangrijk om lang stilzitten te voorkomen. Ga bijvoorbeeld elke 30 minuten even lopen of een paar minuten staan.


Direct naar

voeding.jpg
Gezonde Voeding
SMR01.jpg
Stoppen met roken

 


Aanbevolen sites